Een digitale voorsprong behalen én behouden: waarom een digitale strategie begint in de boardroom 

Digitale transformatie is méér dan een trendy term; het is een essentieel instrument voor groei, innovatie en voorsprong. Omdat de wereld zich in een snel tempo ontwikkelt, moeten grote ondernemingen flexibel blijven. Technologie speelt daarin een cruciale rol, zo vertellen Nicole Lentink en Marcel Jakobsen van PwC in de tweede aflevering van de podcast ‘Een andere kijk op zaken’.

Marcel is van huis uit fiscalist, maar draagt tegenwoordig de pet van Chief Digital Officer bij PwC Nederland. Deze leidende positie geeft hem inzicht in de financiële en strategische aspecten van technologische investeringen.

Nicole is partner bij PwC Strategy&. Haar internationale ervaring in de gezondheidszorg en life sciences heeft haar een diepgaande kennis van de operationele en managementaspecten van deze sector opgeleverd. Ervaring die haar een uniek perspectief geeft op de uitdagingen en kansen die technologische ontwikkelingen bieden.

Tijd voor transformatie

Stijgende grondstofprijzen, inflatie en een nijpend tekort aan arbeidskrachten zijn slechts enkele van de uitdagingen waar bedrijven momenteel mee te maken hebben. “We zitten nu in een soort perfect storm die iedereen ertoe dwingt om technologie in te zetten,” aldus Marcel. En die storm begon in feite al met de corona-pandemie. “Toen iedereen moest thuiswerken was het natuurlijk wel een godsgeschenk als je bedrijf in de cloud zat en je niet fysiek hoefde in te pluggen op kantoor.”

Marcel Jakobsen, Chief Digital Officer van PwC Nederland

Marcel Jakobsen, Chief Digital Officer van PwC Nederland

Nicole Lentink, partner bij PwC Strategy&

Nicole Lentink, partner bij PwC Strategy&

Item 1 of 3

Van Cloud naar AI

Maar over de cloud hebben we het nauwelijks meer, merkt interviewer Paul Laseur op. “De grotere bedrijven hebben dat nu wel goed geregeld,” beaamt Marcel. In de podcast is er ruime aandacht voor kunstmatige intelligentie; iets dat de consument al kende van slimme luidsprekers en klantenservice-chats, maar met ChatGPT nóg dichterbij is gekomen.

Nicole haakt in: “De gezondheidszorg is nog wat terughoudend met sommige aspecten van digitale transformatie. Het gaat toch om zorgverleners met een passie voor mensen.” Toch vindt ze dat de gezondheidszorg zeker van kunstmatige intelligentie en digitalisering kan profiteren. “Je ziet dat patiënten heel blij zijn met bijvoorbeeld een chat-consult; even laagdrempelig een vraag stellen op een tijdstip dat hen het beste uitkomt.”

Focus op AI

Anno 2023 ligt de aandacht van bedrijven vooral bij generative AI. Een technologie die iedereen lijkt te raken. Voor de digitale transformatie betekent het dat beslissingen verschuiven van de Chief Information Officers (CIO’s) naar de CEO’s. “Het is nu echt een boardroom-onderwerp,” zegt Nicole. “Digitalisatie kun je bijvoorbeeld goed inzetten om je personeel te ontlasten, maar hoe doe je dat nou precies? Dat is dus een enorme drijfveer.”

Tegelijkertijd zijn er risico's verbonden aan de integratie van nieuwe technologieën. Zo geeft Nicole aan dat er twee sectoren zijn -het bankwezen en de zorg- waarin klantgegevens enorm gevoelig en privé zijn. “We zijn terughoudend met het inzetten van nieuwe technologieën als we niet 100% zeker weten dat het veilig is,” voegt Marcel toe. “We zien een enorm potentieel in bijvoorbeeld ChatGPT en werken er ook al mee, maar er gaan nog geen klantgegevens in.”

Item 1 of 1

Digitalisering: een middel, maar geen doel

Dat bedrijven niet om verregaande digitalisering heen kunnen, is voor Marcel en Nicole een feit. Datagedreven werken, de energietransitie, compliant zijn en het juiste talent aantrekken is simpelweg niet te behappen als je geen technologie inzet. 

Nicole legt uit dat een digitaliseringsplan van grote bedrijven vaak onderdeel is van een groter vraagstuk, bijvoorbeeld de komende jaren de zorg te kunnen leveren met het beperkte personeel dat voorhanden is. “Digitalisatie is dan vaak een oplossing, maar het is nooit het doel op zich.”

Meer weten over hoe digitale tools in dienst blijven staan van bedrijven, en niet andersom? En wat er precies voor nodig is om een digitale voorsprong te behalen en te behouden? Luister dan hier de tweede podcast aflevering van ‘Een andere kijk op zaken’.

Over Marcel Jakobsen

Marcel Jakobsen is senior partner in de internationale, fiscale praktijk van PwC en adviseert klanten over fiscale onderwerpen, zoals fiscale strategie, fiscale technologie (strategie), waardeketen en bedrijfstransformaties. Daarnaast is hij Chief Digital Officer van PwC Nederland.

Over Nicole Lentink

Nicole Lentink richt zich op het ondersteunen van spelers in het ecosysteem van de gezondheidszorg bij het ontwikkelen van hun toekomstbestendige, digitale strategieën. Ze heeft meer dan 10 jaar managementervaring in internationale bedrijven in de life science industrie en gezondheidszorg. Lentink is partner bij PwC Strategy&.

Benieuwd hoe ook jouw bedrijf een digitale voorsprong kan behalen én behouden?